Å leve det er å elske : det finnes hjelp for seksuelle, psykologiske og psyko-somatiske problemer

Kaldestad, Eystein

Heftet. Eyma 2006.
ISBN 9788299719919
Handle fra Bokshop.no

Forlagets beskrivelse

Boka er basert på 40 års erfaring som lege, psykiater, psykoterapeut og forsker. I denne boka tar forfatteren opp forskjellige terapiformer innen psykiatrien, med et avsluttende etterord og oppdatering til 2006 for hvert kapittel. Boka inneholder 9 kapitler, samt en fyldig litteraturliste. De 9 kapitlene omtaler: 1. Menneskets seksuelle reaksjoner, vansker og behandlingsmuligheter. 2. Temperament og personlighetsutvikling i familieperspektiv. 3. Hvem kan tåle, og ha nytte av, kort tids dynamisk psykoterapi? 4. Forståelse og behandling av det hele menneske, både kropp og sinn. 5. Mennesker i mentalt grenseland, og behandlingen av dem. 6. Grenseområder mellom somatisk medisin og psykiatri, og deres behandling. 7. Psykoterapiformer som har fremtiden for seg. 8. Religionspsykologi, Freud, Jung, Rizzuto, Raknes, kristen tro og mental helse. 9. Barnetanker, ungdomssynder eller visdom? Kapittel 8 omhandler blant annet konklusjonen i forfatterens doktorgradsarbeide om sammenhengen mellom kristen tro og mental helse. Det siste kapitlet har et mer filosofisk innhold. Den pensjonerte Modum-psykiateren Eystein Kaldestad har nå samlet alle sine fagartikler og essayer fra psykiatri og medisin i ett bind på nesten 500 sider. Artiklene spenner fra 1952 og til 2006 og dekker et stort område: Menneskets seksuelle reaksjoner og vansker, temperament og personlighetsutvikling, indikasjoner for korttids dynamisk psykoterapi, kroppsholdninger og kroppsorientert psykoterapi, borderlinetilstanden, hodepine, myalgier, fibrositt, nye psykoterapiformer og religionspsykologiske og filosofiske temaer. Vi følger forfatterens empiriske funn, tanker og refleksjoner over disse emnene over et langt tidsrom, og hvert avsnitt avsluttes med en oppdatering frem til i dag. Artiklene formidler et søkende menneske som forsøker å integrere kropp, psykologi og religion og som stadig er på leting etter bedre muligheter for a hjelpe sine pasienter. Boken er skrevet for allmennheten. Undertittelen - Det finnes hjelp for seksuelle, psykologiske og psykosomatiske problemer - formidler et viktig budskap. Å leve det er å elske kan nok av den interesserte brukes som et oppslagsverk og en inngang til emner som er relevante for de fleste av oss.

Flere bøker av Kaldestad, Eystein

Liknende bøker

Anmelde boken