Bestemødrene

Doris Lessing

Innbundet. Gyldendal 2008.
ISBN 9788205382794
Handle fra Bokshop.no

Forlagets beskrivelse

De fire korte fortellingene i denne boka viser enda en gang at nobelprisvinneren Doris Lessing er uovertruffen når det gjelder å få sagt noe sant om menneskene. Ny, sammensatt bok fra Doris Lessing, for første gang på norsk. Fire fortellinger, eller fire korte romaner.I tittelnovellen «Bestemødrene» handler det om to bestemødre som skandaløst nok forelsker seg i hverandres unge sønner. I den andre fortellingen får en mørkhudet kvinne et barn med sønnen i en liberal middelklassefamilie. Den lille datteren hennes blir gradvis oppslukt av den hvite familiens livsførsel. I den tredje er Lessing tilbake i den verdenen hun selv skapte med bøker som Shikastaog En overlevendes erindringer.Her handler det om en eldgammel kultur som oppstår, blomstrer og faller sammen. Og ekkoene framover i tid er tydelige. I den siste og fjerde fortellingen forelsker en soldat under andre verdenskrig seg i løpet av den lange sjøreisen til India. Men har han et barn, som følge av denne krigsromansen?Doris Lessing (f. 1919) er tilbake på norsk for første gang etter at hun fikk Nobelprisen i litteratur i 2007.Også i dette sene verket i forfatterskapet merker leseren Lessings grep: Hun er en realist, hun bruker skjønnlitteraturen til å undersøke livene våre, slik vi lever dem både i det private og i det offentlige. Slik formulerte en journalist i The Washington Post seg om denne boka: «Hun er en datter av Dickens, av Zola og av Stendhal: dypt radikal og samtidig dypt tradisjonell, i ordenes beste mening.» (Susie Linfield)

Flere bøker av Doris Lessing

Liknende bøker

Anmelde boken