Sånn mister du henne; samlede noveller

Junot Díaz

Innbundet. Cappelen Damm 2013.
ISBN 9788202410353
Handle fra Bokshop.no

Forlagets beskrivelse

Junot Díaz, en av amerikansk samtidslitteraturs størstestjerner, kommer endelig med ny bok på norsk. Novellesamlingen Sånn mister du henne ble utgitt i USA i september 2012, og gikk rett inn påbestselgerlistene. Debutsamlingen hans, "Drown" (Los Boys), bleutgitt på norsk på Tiden i 1997. Vi gjenutgir denne under tittelen "Synk"sammen med årets utgivelse. Dette er dermed en dobbeltutgivelse.Pulitzer Prize-vinner Junot Díaz debutbok gjorde ham til enviktig ny stemme med det nøytrale blikket til en journalist og en poets tunge(Newsweek). Hans første roman, The Brief Wondrous Life of Oscar Wao, ble utnevnt til#1 Fiction Book of the Year av Time magazine og lå mer enn 100 uker på New YorkTimes bestseller list, og bekreftet dermed- med mer enn en milliontrykte bøker - sin posisjon som en moderne klassiker. Itillegg til Pulitzer, har Díaz vunnet en rekke utmerkelser og priser, deriblantthe National Book Critics Circle Award, the PEN/Malamud Award, the PEN/O.Henry Prize, the Dayton Literary Peace Prize, og the Anisfield-WolfAward.Nå har Díaz vendt sitt talent mot kjærlighetens besettende og umulige kraft, blind kjærlighet, ulovlig kjærlighet, kjærlighet som forsvinner, foreldrekjærlighet. På en strand i denDominikanske republikk forvitrer et dømt kjærlighetsforhold. I etsykehusvaskeri i New Jersey vasker en kvinne klærne til elskeren sin og tenkerpå hans kone. I Boston kjøper en mann en baseballkølle og hanske til sin enestesønn, et kjærlighetsbarn.I sentrum av disse fortellingene står den sjarmerende og uimotståelige Yunior, en ung, sjarmerende tøffing som er like besatt av kjærlighet som han er skjødesløs.I en energisk, innovativ, øm og morsom prosa, blottlegger fortellingene den uendelige lengselen og uunngåelige svakheten i menneskenes hjerter. De minner oss på at begjær alltid seirer over erfaring, og at kjærligheten varer evig

Flere bøker av Junot Díaz

Liknende bøker

Anmelde boken