Skrekkens hjelm

Viktor Pelevin Isak Rogde

Innbundet. Cappelen 2006.
ISBN 9788202213404
Handle fra Bokshop.no

Forlagets beskrivelse

"Hvorfor har Minotauren oksehode? Hva tenker han og hvordan? Er hans hjerne en funksjon av hans kropp, eller er kroppen hans en forstilling i hans sinn? Er Thesevs i labyrinten? Eller er labyrinten i Thesevs? Begge deler? Ingen av delene?Hvert svar betyr at du svinger inn i en ny korridor. Mange har hevdet at de har kjent sannheten. Men hittil er ingen kommet tilbake fra labyrinten. Så ha en hyggelig tur. Og hvis du tilfeldigvis møter Minotauren, så si aldri 'MØØØ'. Det betraktes som meget fornærmende."Viktor PelevinDe har aldri møttes, de har fått underlige pseudonymer, de befinner seg i identiske rom, men med utsikt mot ulike landskap og de har entret en dialog de ikke unnslipper en diskurs definert av Skrekkens hjelm. Minotauren lurer i bakgrunnen. Skrekkens hjelm er utformet som en chat-dialog på Internett, men karakterene og plottet er klassisk mytologisk. Viktor Pelevin har radikalt omskrevet myten der Ariadne hjelper Thesevs ut av Minotaurens labyrint. Myteserien er en internasjonal bokserie som kommer ut i over 30 land. En rekke anerkjente forfattere fra forskjellige deler av verden har skrevet sin egen versjon av en myte som betyr noe for dem. Ved denne gjenfortellingen settes gamle myter i et nytt lys, samtidig som noen av dagens beste forfattere får tilføre mytene sin egen vri. Blant forfatterne i serien er Karen Armstrong, Margaret Atwood, David Grossman, Jeanette Winterson, Ali Smith, A S Byatt og Alexander McCall Smith

Flere bøker av forfatterne

Liknende bøker

Anmelde boken